​​Eksempel

EFT: Emotionel Friheds teknik

EFT er en ny og anderledes måde at mindske eller fjerne ubehagelige emotioner, og stress.

Metoden er en kombination af østens lære om meridianer /akupunktur og vestens psykoterapi.

Kort, så går metoden ud på at man skal banke på nogle bestemte akupunktur punkter samtidigt med at man tænker på noget man synes er ubehageligt.

Når man gør dette på den korrekte måde, kan man opleve at ubehaget mindskes eller helt forsvinder.

EFT er et unikt og nemt værktøj, lige ved hånden!

1: Tænk på det ubehagelige, fx ”jeg er stresset fordi xxx

2: Vurdér hvor ubehageligt det er at tænke den sætning på en skala fra 0-10, hvor 0 er intet behag og 10 er rædselsfuldt ubehageligt.

3: Massér det ømme punkt, mens du 3 gange siger: ”selvom jeg er stresset fordi xxx, så accepterer jeg mig selv helt og fuldstændigt

4: Derefter banker du med 2 fingre på øjenbrynspunktet 5-10 gange, mens du siger huskesætningen: ”stresset fordi xxx” eller bare ”stresset”.

Grunden til at du skal sige sætningerne, er at de fastholder tanken mens du banker.

5: Dette fortsætter du med på punktet ved siden af øjet, dvs. 5-10 bank, mens du siger den korte huskesætning. Og videre nedad på punkterne:

under øjet, under næsen, under munden, under kravebenet, og under armen.

6: Når du er færdig med første runde, så vurderer du igen på 0-10 skalaen hvor ubehageligt det er at tænke på dit stress p. gr. af xxx.

Hvis det fx var 8 før, så er det måske 6, 4 eller måske helt væk!

7: Er ubehaget ikke helt væk, så tager du en runde eller to til, indtil ubehaget er væk eller næsten væk og du synes at det er ubetydeligt eller

ligegyldigt.

8: Det hænder ofte at når først ubehaget ved en tanke er forsvundet, så dukker der et nyt aspekt op fx : ”det er tiden der stresser mig”, ”det er det at chefen ser sur ud, der stresser mig”.

Hvis det sker, så skal du også banke fra punkt 1-7 igen på hver enkelt af disse tanker, indtil de ikke er ubehagelige mere og du føler dig rolig

igen.

EFT er et angst og stressreduceringsværktøj som hurtigt er lært og nemt at bruge.

(når man lige er kommet sig over at det virker mærkeligt!)

Du kan bruge det før du skal noget ubehageligt, mens du er i ubehaget og efter at du har været i ubehaget.

Jo oftere du bruger det, jo hurtigere bliver du roligere og mere afslappet.

​​​Cand. psych. Henrik Buss

Nørregade 41 2sal/lok.223a
1165 København K

Telefon: 41 600 555

E-mail: henrikbuss@gmail.com

​CVR: 26904390​

Privatlivspolitik

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Almen Psykologisk Praksis

Nørre Voldgade 68 6. sal

1358 København K


Telefon: 41 600 555
E-mail: henrikbuss@gmail.com